Uczniowie z Polski odstają w zakresie umiejętności cyfrowych

To już oficjalne: Polscy uczniowie słabo radzą sobie z podstawowymi programami komputerowymi, takimi jak arkusze kalkulacyjne, pomimo posiadania najlepszych umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci.

Takie wyniki pochodzą z testu kompetencji cyfrowych, który po raz pierwszy został przeprowadzony w szkołach podstawowych i gimnazjach w Polsce. Stojąca za nim branża cyfrowa przygotowuje rekomendacje dla szkół, które mają pomóc we właściwym kształceniu i rozwijaniu kompetencji cyfrowych uczniów.

Co poszło najgorzej?

Test IT Fitness, administrowany przez Międzynarodową Organizację Pracy i OECD, ma na celu ocenę umiejętności cyfrowych wśród uczestników i odbywa się w wielu krajach na całym świecie. Test ocenia zdolność uczestników do korzystania z komputerów i urządzeń cyfrowych, takich jak smartfony czy tablety, znajomość cyberbezpieczeństwa, umiejętność poruszania się po Internecie i platformach mediów społecznościowych oraz rozumienie podstawowych pojęć programistycznych.

Tegoroczne wyniki testu pokazują, że w szkołach podstawowych przede wszystkim niewystarczające umiejętności określono w zakresie korzystania z programów komputerowych, takich jak arkusze kalkulacyjne (38 proc. i 26 proc. poprawnych odpowiedzi). Gimnazjaliści mają też duży problem z rozwiązywaniem złożonych problemów czy tzw. myśleniem algorytmicznym (34 procent). W tym obszarze lepiej wypadli uczestnicy ze szkół podstawowych, gdzie odsetek poprawnych odpowiedzi sięgnął 45 procent, choć nawet to według organizatorów nie jest zadowalającym wynikiem. Zaskakująco umiejętne korzystanie z portali społecznościowych również wymaga odpowiedniego wykształcenia (39 procent poprawnie wykonanych zadań). Uczestnicy Testu Sprawności Informatycznej na obu poziomach edukacji wykazali się najlepszymi kompetencjami cyfrowymi w zakresie poruszania się po Internecie (46 proc. w szkołach podstawowych i 52 proc. w szkołach średnich) oraz znajomością cyberbezpieczeństwa (odpowiednio 57 proc. i 53 proc.).

/Obraz autorstwa lookstudio na Freepik

Oprócz umiejętności cyfrowych badacze sprawdzili też, jak wyglądają one w podziale na regiony. Na poziomie szkoły podstawowej najlepsze wyniki wykazali uczniowie z Dolnego Śląska. Z kolei jeśli chodzi o szkoły średnie tutaj najwyższy wynik w teście osiągnięto na Śląsku. Najgorzej na obu poziomach edukacji wypadli uczniowie z województwa lubuskiego.

Test Sprawności Informatycznej został przeprowadzony równolegle także u naszych sąsiadów z Grupy Wyszehradzkiej. Polscy uczniowie wypadli niemal na tym samym poziomie co Czesi i Słowacy. Gorsze wyniki osiągnęli uczestnicy testu na Węgrzech.

Jak wyglądają perspektywy poprawy umiejętności? Europejski tydzień kodowania

Europejski Tydzień Kodowania to świetny sposób na naukę kodowania i programowania. To także świetna okazja do poznania gier logicznych, grafiki komputerowej czy elementów robotyki.

Wydarzenie organizuje każdy – pracownicy różnych instytucji (nie tylko edukacyjnych), biblioteki, nauczyciele, uczniowie i ich rodzice. Po zarejestrowaniu planowanego wydarzenia, zostaje ono włączone do europejskiego rankingu.

Do udziału w wydarzeniach związanych z Europejskim Tygodniem Kodowania zaproszone są przede wszystkim szkoły na wszystkich etapach edukacji, a także nauczyciele wszystkich przedmiotów. Na stronie internetowej dedykowanej nauczycielom można znaleźć przydatne informacje na temat przygotowania innowacyjnych zajęć w szkole, w tym bezpłatne materiały szkoleniowe i kursy online.

W ubiegłym roku Europejski Tydzień Kodowania przyciągnął ponad 4 miliony uczestników z ponad 80 krajów świata. Średni wiek uczestników wynosił 11 lat; 88% wydarzeń odbyło się w szkołach.

____________________________

Autor: Julia Kownacka

Autor zdjęcia głównego: gpointstudio, Freepik

Materiał źródłowy: itreseller.com.pl, edukacja.rp.pl, ko.rzeszow.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.